AES

Så har vi stiftat den första bekantskapen med American Embassy shool in New delhi.

Mina första intryck handlar förstås om skillnaden mellan den svenska skolan och AES. Det finns egentligen tre saker som jag så här i starten kan sätta fingret på; bemötandet, reglerna och skoltiderna.

Bemötandet var från början helt otroligt vänligt och välorganiserat (nu är de ju inte första gången de tar emot nya föräldar och barn från världens alla hörn, så man kan ju säga att de har en viss rutin på det). Vid det allra första informationsmötet blev vi invaggade i en känsla av att AES lärare älskade sitt arbete och var där för våra barn, ja att hela skolans syfte var att arbeta för att våra barn skulle trivas och utvecklas utifrån deras förutsättningar. Ja, ja tänkte jag "den amerikanska feelgood känslan". Men jag måste ändå säga, so far so good. Ellens start har varit fantastisk, hon förstår inte många ord på engelska men är redan "eld och lågor" att få åka till skolan.

Reglerna på skolan skiljer sig en del från den svenska skolan. Redan från början fick vi ett informationsblad där det tydligt stod vad som gäller på skolan. Det är framförallt två saker som jag tydligt reagerar på. För det första handlade det om elevernas närvaro. Elever som inte är i skolan mer än 85 % får inga betyg eller omdömmen. Hmm kanske ett sätt för att främja att elever inte skolkar hemma i Sverige. Men självklart ska man ju komma ihåg att elever på denna skola har goda förutsättningar hemifrån med föräldrar som suportar dears skolgång. Det andra är elevernas klädsel, det är tydligt förklarat i informationsbladet vad som gäller angående "häng på brallor" där halva kalsongerna syns o.s.v. Tja vi tycker ju en hel del hemma i Sverige om dessa saker och de flesta jag har diskuterat med anser att det hör till förälrarnas uppfostran hur eleverna klär sig i skolan. Men med elever från hela världens kuturer är det förstås bra att skolan är tydlig.

Skoltiderna är betydligt tuffare än i Sverige. Ellen går i skolan mellan 8.30-15-30 varje dag och då har hon bara 10 minuters rast på fm och 25 minuters lunchrast. Känns rätt mastigt tycker jag, vi får väl se hur det går.

Passar på att skicka med några bilder på elefanten som vi hyrde till Ellens födelsedag. Ca 500 kr kostade det att få rå om en elefant några timmar. Ridning, matning och vattensprut ingick. Ellen var riktigt nöjd med denna present.



Kommentarer
Postat av: Sara

Intressant

2009-08-09 @ 23:11:20
URL: http://kjellqvisten.blogg.se/
Postat av: Sara

hmm...upptadera oftare syrran!!!

2009-08-13 @ 16:43:46
URL: http://kjellqvisten.blogg.se/
Postat av: frida

Ellen kommer värklige att utväklas mycket. Men, jag har alltid sagt att hon blir något stort, hon har altså ben i näsan. Krama tjejerna

2009-08-27 @ 15:10:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0