Världens sju underverk


Visste ni att de för några år sedan ändrades villka som är världen sju underverk? Det visste inte jag och jag var tvungen att ta reda på vilka det är. Jag bör kanske tillägga att de framröstades av 1 miljon människor och att det självklart finns den antika förteckningen kvar av världens sju underverk. Men av den antika listan finns bara ett av byggnadsverken kvar, Cheopspyramiden.

Så för er allmänbildning så tänker jag att presenter världen sju nya underverk:
UnderverkPlats
Chichén ItzáMexiko Yucatan, Mexico
ColosseumItalien Rom, Italien
Cristo RedentorBrasilien Rio de Janeiro, Brasilien
Kinesiska murenKina Kina
Machu PicchuPeru Cuzco, Peru
PetraJordanien Jordanien
Taj MahalIndien Agra, Indien



Så för ca. två veckor sedan så besökte jag ett av världens "nya" underverk. Taj Mahal som ligger i staden Agra ca 20 mil från Delhi. Byggnaden är fantastisk och det är slående vilken rikedom det måste ha krävts för att bygga detta minnesmärke som faktiskt är ett masoleum. Mogulen Shah Jahan lät bygga mausoléet  när hans favorit-
hustru Mumtaz Mahal dog i barnsäng 1631. Hon ska ha sagt att hon hade tre önskningar innan hon dog. Det första var att hennes man inte skulle ta en ny hustru efter hennes död. Det andra var att mannen skulle älska alla deras barn och det sista var att hon ville ha ett masoleum i vit marmor rest över sig. Det sägs att det tog 20 000 arbetare 20 år att färdigställa byggnaden.

Taj Mahal är verkligen en byggnad som jag ville se och nu återstår att se vilka fler jag kommer att besöka.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0