Den blomstertid nu kommer

Jösses vad jag älskar den svenska sommaren. Det har jag förstås alltid vetat men inte reflekterat så starkt över förrän nu. Efter att vistats i ett glödhett, utbränt och kraftigt förorenat land i åtta månader känns Sverige som rena hälsoresan. Tänk bara dessa underbara kvällar då det bara inte går att lägga sig för att temperaturen är på en behaglig nivå runt 20 grader och ljuset vägrar att vika undan. Men det jag uppskattar mest är vår underbara luft i Sverige. Jag tror inte vi inser hur lyxigt det är att bara andas och andas hur länge vi vill utan att känna att det börjar sticka i hals och lungor. Tack och lov att Sverige är ett miljötänkande land.

Att komma hem till Sverige under sommarmånaderna är som att kliva in i en målarbok. Grönt är favoritfärgen hos den svenske konstnären som har målat vårt land och sedan kommer hela färgpaletten i olika nyanser på alla blommor och bär. Det är fantastiskt att vistats i detta färgrika landskap och jag är evigt tacksam att jag föddes i en svensk familj. 

Nu när mina barndomsår för länge sedan är över är det ändå härligt att känna sommarlovskänslan och fantaskiskt att få uppleva det igen genom mina barn. Glädjen som sprudlar när de hoppar från bryggan rakt ut i en ljummen sommarsjö får håren att resa sig på mina armar. Ibland önskar man verkligen att tiden kunde stå stilla för en stund.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0