Moonsun

En av de absolut häftigaste tillfällena i Delhi är när ett riktigt monsunregn kommer. Ja för mig alltså som sitter i en bil och tittar på. Högt upp i vår stadsjeep långt ifrån forsande vattenmassor som dränker slummen. Jag kan inte sluta att fascineras av detta skådespel som utspelar sig under 2-3 månader om året i Indien. Med spänning stirrar jag ut genom bilrutan för att se på hur gatorna hastigt förvandlas till rinnande floder.

På några minuter efter att de kraftiga regnen har startat är det totalt kaos. Barnen leker, hundar försöker komma undan, motorcyklister klär på sig plastpåsar, människor i slummen täcker ingångar med sandsäckar o.s.v. Ett monsunregn i Delhi startar både glädje och panik.


Tänkvärt är att detta land stora delar av året helt avsaknar regn...och till stor del vatten överhuvudtaget. Känns rätt skumt när man som jag, kommer från ett land där det regnar för det mesta dock inte monsunregn. Visst uppskattar vi vårt regn i Sverige men till vardags tror jag att vi mest klagar på det. Det ju inte så att vi jublar när vi vaknar på morgonen när regnet vräker ner i novembermörkret. Inte alla människor jublar i Indien heller. För inte kan det vara kul att få bygga upp bristfälliga bostäder efter ett kraftigt skyfall.

Farligt är det också. Det händer allt som oftast att människor öppnar gatubrunnar för att vattenmassorna snabbare ska rinna undan från vägarna. Dessa hål i marken blir riktiga dödsfällor för gående människor. Jag undrar just vart vattnet tar vägen när de rinner ner i dessa brunnar? Samlas det upp någonstans för att användas senare?



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0